Vortragsreihe Freie Kunst – Paz Guevara
ONLINE: Paz Guevara - Unsettling Exhibition Histories
Vortragsreihe / 02.02.2022
Innerhalb der Vortragsreihe Freie Kunst stellt Paz Guevara sich und ihre Arbeit vor.
Unsettling Exhibition Histories
Parapolitics
How do artistic practices confront intrumentalization and hegemonic agendas? In what ways do critical artistic and curatorial strategies show the ideological contradictions and continuities of the postwar western “freedom offensive.”? What are the legacies of postwar modernism- its limits, asymmetries, bias, colonial structures- that still haunt contemporary art? In this talk, Paz Guevara will discuss the main questions addressed by Parapolitics exhibition, drawing a space to reconstruct and disrupt the ‘western’ cultural narrative that expanded along the politics of capitalism in the postwar period, and its pervasive structures to this today.
After the Second World War, the battle of the systems also embroiled the arts and culture in a symbolic arms race. One example of this was the Congress for Cultural Freedom (CCF), an organization founded in West Berlin in June 1950 by a group of writers driven to consolidate an “anti-totalitarian” intellectual community. From its headquarters in Paris, the CCF subsidized countless cultural programs from Latin America to Africa and Southeast Asia, developing a network of journals, conferences, and exhibitions that advanced a “universal” language of modernism in literature, art, and music. By 1967, it was revealed that the CCF was secretly bankrolled by America’s espionage arm, the Central Intelligence Agency. The CIA scandal confirmed that the CCF had been enlisted in shoring up an anti-Communist consensus in the service of U.S. hegemony during the cultural Cold War. The disclosure destroyed the CCF’s reputation, exposing the ideological contradictions and moral ambiguities of advocating freedom and transparency by means that were themselves outside of democratic accountability.
Parapolitics: Cultural Freedom and the Cold War is devoted to the global dimension of cultural politics in the Cold War and to the changing meanings and aims assigned to modernism. Departing from an examination of the interdependencies between the political and aesthetic struggles of the era, Parapolitics exhibition further reflected on the ideological foundations of the conflict lines of today’s global contemporary art.
Buch Parapolitics: Cultural Freedom and the Cold War s has been curated by Anselm Franke, Nida Ghouse, Paz Guevara, and Antonia Majaca at HKW in 2017-2018. The publication has recently been published by Stenberg Press.
02.02.2022, 18 Uhr
Online via MS Teams: https://tinyurl.com/3ppnkx8s
(Seid euch bewusst, dass der Vortrag aufgezeichnet und später publiziert werden könnte.)
---
Interner Zugang zu Teams:
Click tinyurl-Link - Wie gehabt über Hfk-Teamsaccount.
Externer Zugang zu Teams (nur über Google Chrome und Microsoft Edge/Internet Explorer):
Click tinyurl-Link - Click Option "Stattdessen im Web teilnehmen" - beliebigen Namen eingeben - Mikrofon lautlos stellen (Regler im Fenster rechts) - Click "Jetzt teilnehmen" - Ggf. warten bis die Moderation Einlass gewährt.

Serien-Grafik: Christine Claussen & Ruben Lyon
---
Paz Guevara ist Kuratorin, Forscherin und Autorin, geboren in Santiago, Chile, und lebt in Berlin. Sie interessiert sich für kuratorische Praktiken, die Asymmetrien und Ungleichheiten anfechten und gleichzeitig Momente der Gemeinsamkeit und der lebendigen Kultur schaffen wollen. Seit 2015 ist Guevara assoziierte Kuratorin am Haus der Kulturen der Welt (HKW) in Berlin, wo sie an dem Langzeitprojekt Kanon-Fragen mitwirkt, das dominante kulturelle Narrative hinterfragt. In diesem Zusammenhang kuratierte sie Afro-Sonic Mapping (2019) des Künstlers und Musikers Satch Hoyt und ko-kuratierte Parapolitics (2017-2018). Seit 2020 ist sie auch Teil des kuratorischen Ensembles des unabhängigen Verlags und Kunstraums Archive, wo sie das Projekt Publishing Practices mitkuratiert. Derzeit ist sie Kuratorin der Transition Exhibition, die sich mit dem kolonialen Erbe der Sammlung des Brücke-Museums in Berlin auseinandersetzt und dazu neue Erzählungen, Perspektiven und künstlerische Praktiken entwickelt. Seit 2020 ist sie Dozentin eines Theorieseminars zu Ausstellungsgeschichten im MA Raumstrategien an der Weißensee Kunsthochschule in Berlin.