

- Studiengang Integriertes Design
- E-Mail d.mink@hfk-bremen.de
- Telefon +49 421 9595-1239
Vita
Ausbildung
Diplom Modedesign, Fachhochschule Hamburg.
Beruflicher und künstlerischer Werdegang
Bereits während des Studiums als Modedesignerin tätig für Miss Britt; anschließend für Olsen, Wolfgang Joop, Jil Sander, diverse freiberufliche Tätigkeiten.
Lehraufträge an der Fachhochschule Hamburg; danach Berufung zur Professorin an der Hochschule Hannover. 2002, Berufung an die Hochschule für Künste Bremen.
Seither aktiv tätig in unterschiedlichen Feldern und Gremien der Hochschul-Selbstverwaltung wie zum Beispiel das Amt der Frauenbeauftragten, das Amt der Pro-Dekanin, Mitglied des Akademischen Senats der Hochschule, Mitglied des Fachbereichsrats Kunst und Design, Mitglied des Prüfungsausschusses Kunst und Design. Tätigkeiten als Gutachterin: DAAD, jährliche Vergabe von internationalen studentischen Stipendien im Aus- und Inland; ACQUIN, Akkreditierungs-, Zertifizierungs- und Qualitätssicherungs-Institut (u. a. Weißensee Kunsthochschule Berlin; Universität der Künste Berlin) sowie als externe Gutachterin für Berufungsverfahren an Kunsthochschulen (Universität der Künste Berlin; Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle, Campus Design)
- Lehre und Lehrkonzept
„Kleidung hat viel wichtigere Aufgaben, als uns nur warm zu halten; sie verändert unseren Blick auf die Welt und den Blick der Welt auf uns." Orlando – Roman von Virginia Woolf, erschienen 1928
Die Kreation von Kleidung hat sich heute zu einem multitonalen, komplexen Phänomen der zwischenmenschlichen Informationsvermittlung entwickelt, grenzüberschreitend zwischen den Geschlechtern und den Generationen, universal im Ich und im Wir. Kleidung, Schmuck, Frisur oder Kosmetik zählen zu den traditionellen Oberflächen modischer Gestaltung. Bodybuilding, Bodyshaping, Bodyforming, Trivialkunstwerke wie Tattoos, Piercings oder Brandings transportieren die tieferen Schichten des Selbst an die Oberfläche. Kleidung ist unsere zweite Haut, Mode performt unser erweitertes Ich. Mode, mit der sich ein Mensch identifizieren kann. Stehen bei Bekleidung im Allgemeinen die Funktion und der Nutzen im Vordergrund, so haben die Botschaften der Mode immer eine tiefergehende Bedeutung. Mode entwickeln heißt also: Die Grundwerte zwischenmenschlicher Kommunikation durchschauen und diese Erkenntnisse in eigene Entwurfsthemen transferieren.
Erste Priorität der Lehre hat der praktische Prozess der Modellentwicklung: Wie lässt sich zwei-dimensionaler Stoff mit unterschiedlichen Methoden in drei-dimensionale Körperarchitekturen umwandeln. Weitere Entwicklungsschritte bilden: Der ästhetisch unabhängige Blick auf die Vielfalt menschlicher Darstellung im Rahmen vielgestaltiger kultureller Welten. Ebenso bedeutungsvoll ist die bewusste Wahl von Material und Materialität, gleichbedeutend mit der Einbeziehung neuer Technologien in Hinblick auf schwindende Ressourcen, Nachhaltigkeit und Recycling.
In dem auch kooperativ möglichen Grundlagenangebot wird in gestalterischen Übungen zu Form, Material und Farbe experimentiert. Priorität haben jedoch der Bezug zum Körper und zu körpernahen Produkten. Dabei werden Methoden und Strategien zur Ideen- und Entwurfsfindung analog und digital in 2D und 3D erprobt. Auf Grundlage von Rechercheübungen wird das Entstandene gemeinsam diskutiert und bewertet.
In weiterführenden Lehrveranstaltungen durchleben die Studierenden in Individual- oder Teamprojekten einen kompletten Gestaltungsprozess von der Recherche bis zur spezifischen Umsetzung in den Werkstätten. Von der Vorerfahrung abhängig entstehen dabei Modelle realistisch eins-zu-eins oder als Prototypen sowie auch experimentelle Kollektionen inklusive Accessoires. Die Projekte können in internen oder externen Kooperationen stattfinden. Idealerweise begleitet ein abgestimmtes Theorie- und Wissenschaftsangebot die Lehrveranstaltungen.
Im Masterstudium werden alle Studienprojekte individuell begleitet. Ziel ist die Herausbildung und Festigung der eigenständig kreativen Identität. Gefördert wird einerseits eine vertiefende Spezialisierung in der Mode, zum Beispiel in der Modellentwicklung, in der Kollektionskonzeption oder in der Konzeption eines eigenen Labels. Die individuelle Projektbetreuung zielt andererseits auf eine Neuverknüpfung von Disziplinen und Tätigkeitsfeldern wie etwa die interdisziplinäre Verortung von Mode mit diversen Schnittstellen und Kooperationsmöglichkeiten in Bezug auf andere Gestaltungsformen wie Produkt, Raum, stilles und bewegtes Bild, Illustration, Grafik oder Performance eingesetzt werden.
- Projekte und Kooperationen (Auswahl)
- 2020 Neo.Fashion Groupshows für Absolvent:innen von 7 staatlichen Hochschulen mit Prof. Ursula Zillig; Neo Fashion Orchestra zusammen mit Prof. Raphael Sbrzesny.
- 2019 Neo.Fashion Groupshows für Absolvent:innen von 4 staatlichen Hochschulen.
- 2017 A_Life, Modeperformance Absolvent:innen und Studierende mit Prof. Ursula Zillig und Prof. Kai Lehmann.
- 2016 _UNTER, Modeperformance im Aquarium des Berliner Zoos im Rahmen der MBFW Berlin.
- 2016 ACHT, Modeperformance der Absolvent:innen im Rahmen der MBFW Berlin gemeinsam mit Prof. Ursula Zillig und Prof. Kai Lehmann.
- Internationale Tagungen, Publikationen, Vorträge und Ausstellungen (Auswahl)
- 2005 Die Tagung FASHION BODY CULT,
- 2007 erschien das gleichnamige deutsch-englische Buch bei arnoldsche ART PUBLISHERS, herausgegeben gemeinsam mit Prof. Dr. Elke Bippus.
- 2010 Die Tagung OUT OF ORDER – STÖRUNG ALS PRINZIP, entwickelt gemeinsam mit Prof. Dr. Andrea Sick. Die damit einhergehende Ausstellung und Performance im Wilhelm Wagenfeld Haus Bremen wurde zusammen mit dem Kopenhagener Künstlerduo Vibskov & Emenius gestaltet.
- 2011 wurde das englisch-sprachige Buches dazu bei arnolsche ART PUBLISHERS veröffentlicht.
- Ab 2017 bis heute, BREATHE Vol. 1 bis 5, An Idea About Fashion, herausgegeben gemeinsam mit Prof. Andrea Rauschenbusch, Prof. Ursula Zillig und dem Fotografen Joachim Baldauf.
- 2019 CHARLES JAMES – THE COUTURE SECRETS OF SHAPE; englisch-sprachige Publikation bei Spector Books, Leipzig und artbook (D.A.P.) New York; herausgegeben gemeinsam mit Homer Layne und Prof. Iris Maria vom Hof.
- Forschung
2012 bis 2019 Wissenschaftliche Beschäftigung mit Leben und Werk des anglo-amerikanischen Couturiers Charles James. Vorträge dazu im Kulturforum Berlin, Museum des Fashion Institute of Technology NYC www.youtube.com/watch?v=8ZOGY1G0NCQ, Victoria & Albert Museum London, sowie Ausstellungen in Paris und Mailand.
Seit 2021 Explorationsprojekt der HfK Bremen gemeinsam mit Prof. Ursula Zillig: „Von analogen Prinzipien zu hybriden Praktiken – Forschungen zu den Auswirkungen der Digitalisierung auf Mode zwischen hybriden Entwurfsprozessen und digitaler Produktionstechnik". Ziel des interdisziplinären Explorationsprojektes „Von analogen Prinzipien zu hybriden Praktiken" ist es, für die Systeme der Mode, die durch die Digitalisierung im Bereich Material und Tendenzen zur Individualisierung von Körper- und Raumkonzeptionen fundamentale Veränderungen in ihren Prozessen erfahren haben, erste methodologische und anwendungsbezogene Ansätze für die Untersuchung von intelligenten und automatischen Schnittstellen zwischen den beiden „Welten" des freien, kreativen Entwurfsprozesses und individualisierter, automatisierter digitaler Produktionstechnik zu erproben und ausgehend von der Materialforschung für eine mögliche weitere Antragstellung zu entwickeln. Eine Vortragsreihe, sowie Workshops und Projekte mit Studierenden haben das Unterfangen begleitet. Eine Publikation ist in Vorbereitung.
Aktuelle Kurse
- TWISTED AND MODIFIED – FLÄCHE, KÖRPER UND RAUM Event Description: The simplest, most fundamental form for a pattern is the square piece of fabric, the origin of all clothing. When slipped on, a square piece of cloth develops curved, flowing forms that reflect the organic nature of the human body. Through wrapping, twisting, draping, and tying, the forms become more complex as the material adapts to the body. Like the wrapped cloth of a newborn, clothing is one of the most personal tools people use to protect themselves from the environment and adapt to the living conditions they find themselves in. In contrast, in addition to this vital protective function, color, shape, texture, and the movement of the fabric reflect the communicative, playful side of clothing. This process is neither bound by time nor geography; it is omnipresent in many cultures, both now and in the future. Goal: The development of textile prototypes This workshop invites you to experiment with textile body coverings. The starting point is the aesthetic inherent in a piece of fabric before it is transformed into a garment. The creative focus is on dressing, feeling, and understanding oneself. In this way, the designed garment finds its perfection and comes to life once it is worn.
- BLICKWINKEL DES PARADOXEN -- HEITERE ÜBERTREIBUNGEN ...trotz Allem die Lust am Mode machen nicht verlieren! Im Fokus steht ein experimenteller Einstieg im Umgang mit unserer zweiten Haut, untersucht wird die "Sprache der Kleidung". Geplant sind Experimente mit Materialien, die bereits ein Vorleben hatten, Übungen mit Formfindung, dem Einsatz von Farbe und einem Spiel mit Styling. Es ist wichtig, dass Ihr Lieblingstücke aus Eurem Kleiderschrank oder von Freunden, aus der Familie mitbringt. Keine Sorge! Wir werden die guten Sachen nicht zerschneiden oder demontieren, sie sind wichtige Ausgangsmaterialien für Eure Entwürfe! Details für die Teilnehmer:innen folgen vor Kursbeginn.
- EXPERIMENT ZWISCHEN MENSCH UND LUFT UND HIMMEL Choreografie aus Wind und Bewegung (Block B) A collaboration with Anna Rubin, internationally renowned kite maker from based in Austria. https://www.annarubin.at Our teaching areas are interwoven in an interdisciplinary manner in the design process. The course is open to all study programmes. Ms. Rubin will travel from Klagenfurt for two kite-making workshops. THE PROJECT Our desire as humans to fly is the main force behind the course we are offering: Like Icarus in ancient times, later Eilmer of Malmesbury, who leaped from a church steeple with hand made wings in the Middle Ages, and not least the sophisticated flying machines of Leonardo da Vinci. The eye in the sky – an extension of the individual's physicality. To see and be seen in the sky and on earth. The kite as an interface between craftsmanship, tradition, knowledge, technology, design, and the arts. Theoretical considerations illuminate the historical, mythological, and cultural context of the kite. Associative form-finding, narrative or symbolic. Flying a kite inspires the creation of one's own kite shape and also a unique style of clothing. The kite reaches into the sky, takes root there, and blends with the sky, space, and landscape. Through the flying kite, one becomes part of the air, wind, heavenly heights and views from up above. Energy is released, wondrous and beautiful in its own unique way. A feeling of happiness arises from an ascension merging our selves with the world. OBJECTIVES OF THE COURSE The focus is on the design and development of a flying kite as well as the clothing of the kite runner. Group work is possible. In this project, construction techniques for the kite and skeleton, pattern construction, and clothing correspond with one another. Using the technique of splitting bamboo, fine bamboo strips are crafted to build the kite's skeleton. Mapping the body – parallel to the construction of the flying objects, the idea and form, character, and silhouette are developed for the kite runners. Materials for the flying membrane and body shell: The traditional kite-making materials bamboo and paper create flight-capable objects analogous to the body and skin. In dialogue with human movement and the skilled handling of the material, as well as knowledge of the wind, form the basis for the artistic result. First Week: Workshop I with Anna Rubin from December 15th to 18th, 2025 Monday to Wednesday from 10:00 a.m. to 5:00 p.m., Thursday from 10:00 a.m. to 4:00 p.m. in the auditorium Fundamentals and Goals of Kite Making Approaching the history and mythology of kites in different cultures. Making paper kites opens up a wide range of experiences: Getting to know the materials bamboo and paper. Dyeing Chinese paper with precious, colourful drawing inks using the Japanese Shibori dyeing technique. Exploring the structural and technical elements of kite building. Learning dexterity with the bridle and tension cord, as well as the flying line. Developing and designing a simple, flyable shape. This is immediately followed by the first steps in building a custom flying object, optionally using other materials instead of paper. And finally, the sense of achievement of flying the self-made kite, combined with learning flight techniques and becoming acquainted with the speed, force and directions of wind. No prior technical knowledge is required. Second to fifth weeks – starting January 5, 2026: Mondays and Tuesdays from 10:00 a.m. to 4:30 p.m. and Wednesdays from 10:00 a.m. to 12:00 p.m. in Studio 4.10.040 Topics include the development and realisation of the outfit. Second, the associated design of the corresponding individual kite. Human dimensions are being put in relation to the flying object: Another goal is the creation of a body shell. The students' own ideas are translated into a thematically appropriate garment. This could happen in the form of a story, a drawing, a photograph, an existing fabric, a worn-out favourite item, or just a thought. Cutting and processing methods are used to develop a distinctive, personal style. The choice of the appropriate basic shape and the careful development of three-dimensional proportions and lines are crucial for the success of the project. The methodical approach significantly influences the style of the design. The artistic intention is shaped by aesthetic considerations and stylistic issues. Knowledge of fashion pattern construction is not required, but commitment, enthusiasm, and diligence are. Sixth Week: Workshop II with Anna Rubin from Monday, February 2nd Until Wednesday, February 4, 2026, daily from 10:00 a.m. to 4:30 p.m. in Hall XIA1 Creation of the individual kite. Seventh Week: Completion of the garment and collective planning for the presentation of the results. Monday and Tuesday from 10:00 a.m. to 5:00 p.m. and Wednesday from 10:00 a.m. to 4:00 p.m. in Studio 4.10.040
- Mentoring bei Dorothea Mink Fortlaufende persönliche Beratung: Das Modul setzt sich aus regelmäßigen ‚One-on-One‘ Treffen der Mentorin/ des Mentors und des Mentees zusammen. Die Treffen können vereinzelt auch in Kleingruppen oder mit allen Teilnehmer:innen stattfinden.
- Integrierendes Projekt (zweites Semester) bei Dorothea Mink My BA courses are available for selection. Details and dates can be found at: ID.BA.GL1.011 Design Principles TWISTED AND MODIFIED – SURFACE, BODY AND SPACE CP: 2.0 (24 ECTS) Monday, October 20th to Friday, October 24th, 2025 ID.BA.GL1.032 Design Principles PERSPECTIVE OF THE PARADOX -- CHEERFUL EXAGGERATIONS CP: 2.0 (24 ECTS) Monday, November 3rd to Friday, November 7th, 2025 ID.BA.GP.1-4.14 Design Practice B EXPERIMENT BETWEEN HUMAN BEINGS, AIR AND SKY Choreography of Wind and Movement A collaboration with Anna Rubin from Austria, internationally renowned kite maker. https://www.annarubin.at CP 9 From December 15, 2025, to February 13, 2026 Alternatively, I offer MA students the opportunity to supervise individually tailored personal projects. This can be done in one to one, in small groups, or in plenary sessions. For inquiries, please contact: d.mink@hfk-bremen.de
- Betreuung Individuelles Mastervorhaben (zweites Semester) bei Dorothea Mink
- Betreuung Individuelles Mastervorhaben (erstes Semester) bei Dorothea Mink My BA courses are available for selection. Details and dates can be found at: ID.BA.GL1.011 Design Principles TWISTED AND MODIFIED – SURFACE, BODY AND SPACE CP: 2.0 (24 ECTS) Monday, October 20th to Friday, October 24th, 2025 ID.BA.GL1.032 Design Principles PERSPECTIVE OF THE PARADOX -- CHEERFUL EXAGGERATIONS CP: 2.0 (24 ECTS) Monday, November 3rd to Friday, November 7th, 2025 ID.BA.GP.1-4.14 Design Practice B EXPERIMENT BETWEEN HUMAN BEINGS, AIR AND SKY Choreography of Wind and Movement A collaboration with Anna Rubin from Austria, internationally renowned kite maker. https://www.annarubin.at CP 9 From December 15, 2025, to February 13, 2026 Alternatively, I offer MA students the opportunity to supervise individually tailored personal projects. This can be done in one to one, in small groups, or in plenary sessions. For inquiries, please contact: d.mink@hfk-bremen.de
- Integrierendes Projekt + Workshop bei Dorothea Mink My BA courses are available for selection. Details and dates can be found at: ID.BA.GL1.011 Design Principles TWISTED AND MODIFIED – SURFACE, BODY AND SPACE CP: 2.0 (24 ECTS) Monday, October 20th to Friday, October 24th, 2025 ID.BA.GL1.032 Design Principles PERSPECTIVE OF THE PARADOX -- CHEERFUL EXAGGERATIONS CP: 2.0 (24 ECTS) Monday, November 3rd to Friday, November 7th, 2025 ID.BA.GP.1-4.14 Design Practice B EXPERIMENT BETWEEN HUMAN BEINGS, AIR AND SKY Choreography of Wind and Movement A collaboration with Anna Rubin from Austria, internationally renowned kite maker. https://www.annarubin.at CP 9 From December 15, 2025, to February 13, 2026 Alternatively, I offer MA students the opportunity to supervise individually tailored personal projects. This can be done in one to one, in small groups, or in plenary sessions. For inquiries, please contact: d.mink@hfk-bremen.de
- Werkschau und Begleitung BA bei Dorothea Mink The goal of this module is the consistent development and deepening of one's own design-artistic BA thesis and thus also one's position as a designer. Conceptual scientific and/or design reflections are the building blocks for professional discourse and the exchange of ideas for the development of one's individual work. Content-related questions will be clarified, as will the practical aspects of the space, type, and scope of the project. Event Type: Coaching CP: 7.0 Examination: The preparation of the exhibition and the supervision of the BA presentation will take place in individual discussions or small groups with me as the examiner of the exhibition (and thesis). The focus is on the selection and development of a presentation. ECTS credits are earned through successful participation. This module is not graded, but concluded with a pass/fail result. Examination format: Our discussions will focus on individual research, conception, drafts, and the presentation format. Examination date(s): Presentation and discussion of the process at the end of the lecture period. The topics will include content, concept, draft, and the search for and discovery of a design position. Examination criteria: Context / Concept Research, contexts, conception/planning, application and reflection of theoretical insights or research into the design project Process / Create Approach, procedure, design, experimentation, dummies, prototyping, production, implementation Room: Studio 4.10.040 or Office 4.12.040 Day/Time: By individual arrangement, either individually or in small groups
Neuigkeiten
- NeuigkeitMontag | 17. Juni 2019
Dorothea Mink zum Buch-Talk nach Mailand eingeladen
Nach Paris und New York wurde „Charles James – The Couture Secrets of Shape“ in Mailand präsentiert - NeuigkeitMontag | 11. März 2019
"Charles James–The Couture Secrets Of Shape"
Publikation, März 2019 - NeuigkeitDonnerstag | 17. Januar 2019
HfK erfolgreich auf den "NEO.FASHION Graduate Show" in Berlin vertreten
HfK-Studierende präsentierten am 14. Januar 2019 ihre Mode-Kollektionen auf Berliner Nachwuchsshow - NeuigkeitDonnerstag | 5. Januar 2017
Bremer Stil: „Breathe. An Idea about Fashion“
Publikation, Januar 2017 - AuszeichnungDienstag | 29. April 2014
Internationale Auszeichnung für „Untragbar“
Mode-Magazin der HfK erreicht Bronze im New Yorker ADC-Wettbewerb